Oszuści nie odpuszczają! Nadal podszywają się w rozmowach telefonicznych pod:
- pracowników banków
- policjantów lub agentów CBA itp.
- pracowników serwisów sprzedażowych
- rzekomych doradców inwestycyjnych
- wnuczków, dzieci, bratanków, siostrzeńców, itd.
W jakim celu to robią?
Chcą pokrętnie wyłudzić w ten sposób dane i pieniądze! Dzwonią bądź wysyłają SMS z różnych numerów lub kontaktują się za pośrednictwem popularnych komunikatorów internetowych.
Pretekstem do rozmowy jest często weryfikacja zmyślonej transakcji lub informacja o rzekomej próbie wyłudzenia kredytu na Twoje dane. Mogą mówić, że doszło do kradzieży Twoich danych, pieniędzy lub Twojej tożsamości, a następnie oferują pomoc w rzekomym zabezpieczeniu konta. W ramach wsparcia technicznego serwisu sprzedażowego informują o koniecznej weryfikacji użytkownika by otrzymać pieniądze ze sprzedaży. Mogą mówić także o bardzo atrakcyjnej, wręcz nierealnej, ofercie inwestycyjnej np. w kryptowaluty lub akcje znanych firm, która gwarantuje duże zyski w bardzo krótkim czasie.
Jak to się dzieje, że dzwonią akurat do Ciebie?
- Sprzedając cokolwiek na portalach aukcyjnych (np. OLX) kazdy ma dostęp do Twojegu nr telefonu. Oszuści to wykorzystują! Kontaktują się z Tobą pod rzekomym pretekstem zainteresowania zakupem. Przesyłają Ci link do strony, która przypomina firmę kurierska (lecz już sam jej adres na to nie wskazuje) prosząc o wypełnienie formularza, za którego pośrednictwem możesz przekazać im wrażliwe dane takiej jak logi lub hasło do bankowości elektronicznej. nastepnie kontunują proceder manipulacji kontaktując się z Tobą telefonicznie oraz podając np. za pracownika Banku.
- Często może to byc także wynikiem Twojej aktywności w Internecie. Uważaj na udostępnianie swoich danych osobowych czy nawet tylko kontaktowych pod róznym pretekstem. Mogą być one wówczas gromadzone a następnie udostępniane dla celów przestępczych.
Jak działają oszuści obiecujący szybki i łatwy zysk?
- za pomocą reklam w znanych mediach społecznościowych lub popularnych stronach internetowych propagują fałszywe treści o udanych inwestycjach. Chcą w ten sposób zwrócić Twoją uwagę i zachęcić do kontaktu z nimi,
- obiecują bardzo wysokie zyski w krótkim czasie. Taka nierealna oferta może wskazywać na ryzyko oszustwa,
- nakłaniają do wykonania operacji pod pretekstem inwestowania lub przekazania ich na bezpieczne konto. Tak naprawdę, środki trafiają na konta oszustów. Podane przez oszustów portfele kryptowalut nie należą do Ciebie,
- prezentują wysokie wyniki z rzekomych inwestycji na spreparowanych stronach giełd. Oszuści wysyłają linki do fałszywych stron, a prezentowane na nich wyniki nie mają nic wspólnego z prawdą,
- kontaktują się wyłącznie drogą telefoniczną. W zdalnych kanałach kontaktu bardzo łatwo podszyć się pod daną firmę i sfałszować swoją tożsamość,
- proszą o instalację dodatkowej aplikacji, która ma przywrócić bezpieczeństwo Twojego konta lub pomóc w szkoleniu oraz późniejszym inwestowaniu. Najczęściej wykorzystują do tego takie aplikacje jak: AnyDesk, TeamViewer, czy Zoom. W rzeczywistości, taka aplikacja umożliwia zdalne przejęcie pracy nad Twoim komputerem lub telefonem. Jeśli z tego urządzenia zalogujesz się do bankowości internetowej, oszust również będzie miał do niej dostęp,
- mówią, że trzeba działać szybko by uratować Twoje pieniądze. Złodzieje celowo wprowadzają element strachu i presję czasu. Liczą na to, że działając pod wpływem emocji, wykonasz kroki o które Cię proszą,
- nakłaniają do podania kodu BLIK i autoryzacji operacji pod pretekstem anulowania operacji i/lub kredytu. W rzeczywistości wyłudzają w ten sposób pieniądze,
- proszą o dane z Twojej karty płatniczej. Jeśli przekażesz dane karty osobie trzeciej, niesie to za sobą duże ryzyko utraty pieniędzy,
- jeśli sprzedajesz coś na serwisie sprzedażowym, oszuści mogą zadzwonić do Ciebie pod pretekstem wsparcia technicznego i niezbędnej weryfikacji Twojego konta, bez której nie otrzymasz wpłaty od kupującego. Gdy sprzedajemy coś, mamy mniejsze poczucie zagrożenia i nie widzimy możliwości utraty pieniędzy. Nasza czujność jest wtedy na niższym poziomie. Na to liczą złodzieje i dlatego koncentrują się na sprzedającym. W ten sposób wyłudzają dane lub kody BLIK od ofiar.
Jak się ochronić przed oszustami?
-
Nigdy:
- nie udostępniaj swoich danych do logowania, danych kart płatniczych, a także danych osobowych ze swoich dokumentów, osobie, która się z Tobą kontaktuje pod dowolnym pretekstem,
- nie instaluj żadnego oprogramowania ani aplikacji na telefon do tzw. zdalnego pulpitu lub aplikacji rzekomo zapewniającej bezpieczeństwo konta, gdy ktoś Cię o to prosi,
- nie instaluj żadnego oprogramowania za pomocą kodów QR wysłanego przez osoby, które z Toba się kontaktują,
- nie zlecaj i nie potwierdzaj żadnych operacji, gdy ktoś prosi Cię o to np. podczas rozmowy telefonicznej.
Zawsze zachowuj czujność:
- gdy ktoś obiecuje Ci duże zyski w krótkim czasie, przy minimalnym ryzyku,
- dokładnie czytaj wszystkie powiadomienia autoryzacyjne i wiadomości SMS z banku,
- jeśli dostaniesz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy dalej – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie, zgłoś taką sytuację na policji,
- jeśli masz wątpliwości co do wiarygodności rozmówcy, rozłącz się i skontaktuj z instytucją, z której rzekomo dzwoni.
Pracownik Banku:
- nigdy nie poprosi Cię o login czy hasło do konta
- nigdy nie poprosi Cię o instalację dodatkowego oprogramowania,
- nigdy nie poprosi Cię o kod BLIK, wykonanie przelewu lub wypłatę pieniędzy.
Jeśli przytrafi Ci się taka sytuacja, poinformuj Nas o tym. Bądź cyberbezpieczny! Dowiedz się więcej pod adresem https://www.bsmiedzyrzec.pl/badz-cyberbezpieczny